Verkeer en vervoer
Beleidsmatige doelstellingen
Beleidsdoelstelling: | | Toelichting : Het lange termijn projecten Michiel de Ruyterstraat is gestart in 2025. Het project parkeerplaats Beekstraat en De Bath wordt naar verwachting eind 2025 opgestart. Er is gestart met de voorbereiding van de Herinrichting Koolweg. Momenteel is een extern bureau aangesteld om voorlopig ontwerp (VO) voor te bereiden. De voortgang van het project wordt mede bepaald door het participatietraject. Voor de projecten rotonde Steinderweg/Merodestraat en de Herinrichting Omphaliusstraat moet de exacte planning nog gemaakt worden en kan naar verwachting niet worden opgepakt in 2025. Die projecten kunnen niet opgepakt worden omdat bij afstemming van de projecten is gebleken dat ze raakvlakken hebben met andere projecten en/of het meerjaren programma groot onderhoud. Hierdoor kunnen conflicten ontstaan en moeten deze projecten integraal bezien- en afgestemd worden. De herinrichting van de Dross Jonker van Kesselstraat stond initieel gepland voor 2026, waarbij de voorbereiding in 2025 opgestart moest worden. |
---|---|---|
Beleidsdoelstelling: | De voorbereiding voor de GebiedsGerichte Aanpak (GGA) Meers mikt zich op een gebiedsbrede aanpak. | |
Beleidsdoelstelling: |
| Toelichting : De verdere voorbereiding van het doorfietspad bij de op-/afrit Elsloo is in 2025 opnieuw opgepakt. De uitvoering van het project wordt gefaseerd aangepakt in drie delen. De verwachting is dat fase 1 – het traject tussen de rotonde bij het Ibis Hotel in Stein en restaurant Danny’s in Elsloo – nog in 2025 van start kan gaan, mits de benodigde vergunningen tijdig worden verkregen. |
Beleidsdoelstelling: |
| Toelichting : In 2025 wordt de hogedruk-leiding gesaneerd in de Daalstraat. In 2026 worden de waterleiding en de lagedruk-leiding gesaneerd. De planning voor de uitvoering van het herstel oude kern kan hierdoor worden beïnvloed. |
Beleidsdoelstelling: | | Toelichting : In 2025 is de omgevingsdialoog voortgezet om te komen om te komen tot een integrale visie en planuitwerking voor Oud Urmond en om inzage te krijgen in kosten en mogelijke varianten. Hierbij zal de realisatie in fasen tot stand komen en afgestemd op de werkzaamheden bij de Brug Urmond. Uitvoeren van de projectvoorbereidingen zal in 2025 worden afgerond en de realisatie van de eerste fase is voorzien in 2026. |
Beleidsdoelstelling: | Toelichting : Rijkswaterstaat is bereid een bijdrage te leveren aan | |
Beleidsdoelstelling: |
| Toelichting: |
Financiele afwijkingen
Beleidsmedewerker verkeer
De opgaves op het gebied van verkeer en mobiliteit nemen in aantal en complexiteit sterk toe. Vooral inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners vragen om een proactieve en deskundige rol van de gemeente bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid. De huidige formatie is onvoldoende toereikend om tijdig en adequaat in te spelen op de behoeften. Er dient derhalve een investering plaats te vinden om de gemeentelijke ambities en dienstverlening op peil te houden.
De uitbreiding van 1fte beleidsmedewerker verkeer vraagt om een structurele bijstelling van € 40.000 in 2025 en € 100.000 vanaf 2026 en verder.